Louvre – DNP Museum Lab
2010 - 2013東京に本社を置くDNP大日本印刷が、パリ・ルーブル美術館と共同で2006年にスタートさせた、美術鑑賞に新たな視点を与えることを目的としたプロジェクト「ルーブルDNPミュージアムラボ」。
2010年10月よりスタートした第2期において、プロジェクトの広報物のデザインをgrafが担当しました。また、ミュージアムラボが発行する情報誌「感覚をひらく」においても、同様にgrafがデザインを担当しました。
graf在籍時の私はアートディレクターとしての立ち位置で関わり、「作品との対話を通し、感覚をひらき、自分をひらく。」という、プロジェクトが抱くビジョンの入り口になるように注意しながら、進行していきました。ポスターや情報誌のデザインには、意図的に、感じ、想像するための余白を組み込み、招待状などのプレスツールには楽しむための遊びを組み込みました。そうすることで、広報物自体を通じても、手に取る人が、感覚をひらき、自分をひらくきっかけを与えられたらと思いました。
creative direction: shigeki hattori (graf)
art direction: yosuke okita
design: michio yokoyama (graf)
client: 株式会社DNPアートコミュニケーションズ
Louvre - DNP Museum Lab
2010 - 2013“Louvre – DNP Museum Lab” is a collaborative project between the Tokyo based company DNP (Dai Nippon Printing Co., LTD) and Louvre Museum. The purpose of this project is to infuse art lovers with a brand new viewpoint in art appreciation.
The second phase started in October, 2010. "graf" was in charge of the art direction/design of the PR materials, and also took charge of designing the information magazine “Expanding the senses”.
I was involved in this project as an art director for graf. I proceeded with this project carefully to enable it to become the start of conversation, which is referred to in the vision of the project as “A dialogue with an artwork that opens up the senses and the self”. I intentionally included a space in the design of the PR materials such as posters and information magazines with the intention of encouraging people who see this to use their feeling and imagination. I also incorporated some fun elements into other PR materials such as invitations. By doing so, I wanted to give opportunities to people who held the PR materials in their hands, to “Expand their emotions” and to “Expand themselves”.
creative direction: shigeki hattori (graf)
art direction: yosuke okita
design: michio yokoyama (graf)
client: DNP Art Communications Co., Ltd